#Reisblog – Zuid Afrika 4: Swaziland

Na drie fantastische dagen in Saint Lucia, was het tijd om onze reis te vervolgen naar een ander land: Swaziland! Swaziland ligt tussen Zuid Afrika en Mozambique in, en na een uurtje tuffen kwamen we bij de grens aan. 20 minuutjes en een heleboel geregel later, waren we twee stempels in ons paspoort rijker.

In Swaziland verbleven we in het Mlilwane Wildlife Sanctuary, een van de big game parks van Swaziland. Hier sliepen we in een Beehivehut, een rondavel met een rieten dak, precies zo gebouwd als de rondavels van de traditionele Swazi-dorpen. Van de buitenkant leek het niet zo groot, maar binnen waren we echt verbaasd over de ruimte! Natuurlijk was het wel echt alleen de basics. Gelukkig hadden we een goede badkamer en een bed en licht, maar daar was dan ook wel alles mee gezegd. In het park liep allerlei klein wild rond, zoals wrattenzwijnen, impala’s, gnoes en zebra’s. Het kwam dan ook gewoon voor dat deze dieren rustig voor je hut aan het grazen waren.

Doordat er in Mlilwane Wildlife Sanctuary bijna geen groot wild rondloopt, mag je hier gewoon rondlopen en fietsen. Het park staat dan ook vooral bekend om de vele hike routes. Toen wij de eerste dag halverwege de middag aankwamen, besloten we dan ook gelijk maar een korte hike van ongeveer een halfuurtje te doen om een beetje rond te kijken in de omgeving. We kwamen al direct een groep impala’s tegen, enkele wrattenzwijnen, wat leuke vogeltjes en we zagen twee krokodillen het water voor ons inschieten. Dat was even schrikken, want we hadden eigenlijk nog nooit een krokodil in beweging gezien!

Dag twee besloten we dat we eigenlijk niet zoveel zin hadden om te gaan wandelen en gingen we dus voor een andere optie: de mountainbike! Het was heerlijk om met de fiets door dit prachtige heuvelachtige gebied te fietsen. We fietsten dwars door grote groepen zebra’s, impala’s, koedoe’s en gnoes. Echt onwerkelijk, om deze dieren van zo dichtbij te zien en gewoon op de fiets! Een ervaring om nooit meer te vergeten!

Na de lunch hadden we nog de hele middag de tijd, dus we besloten een bezoekje te brengen aan een bekende souvenirwinkel in de buurt, Swazi Candles. Hier werden, zoals de naam al verraadt, allerlei kaarsen gemaakt. Voornamelijk in de vorm van dieren zoals olifanten, neushoorns en giraffen. Je kon hier ook het proces van het kaarsen maken zien, omdat er een aantal medewerkers bezig waren. Dit bezoekje was ons ook weer aangeraden door onze reisorganisatie, maar we hadden niet verwacht dat er om die winkel heen nog een hele gezellige markt was! We hebben dus lekker souvenirs kunnen shoppen.

Daarna hebben we nog eventjes met de auto rondgereden om wild te spotten en zijn we nog lekker gaan afkoelen in het zwembad.

De volgende dag was het alweer tijd om terug te keren naar Zuid Afrika en onze reis te vervolgen, dit keer richting het Kruger National Park! Onderweg maakten we nog even een tussenstop bij Ngwenya Glass, een museum waar je kan zien hoe glasblazers bezig zijn met het maken van souvenirs, glazen, vazen en nog veel meer. Benieuwd naar onze ervaringen met het Kruger National Park? Lees dan deze blog!