#Reisblog – Zuid Afrika 5: Kruger National Park, Lower Sabie

Eindelijk was het zover, de bestemming waar we stiekem al de hele vakantie naar uit hadden gekeken: Kruger National Park! Het park is 380 km lang, 60 km breed en de totale oppervlakte is zo’n 20.000 km². Hier lopen allerlei wilde dieren rond, waaronder de beroemde ‘Big Five’: de olifant, de Kaapse buffel, de neushoorn, de leeuw en het luipaard. De Big Five is oorspronkelijk een jagersterm en heeft dan ook niets met de grootte van de dieren te maken. De Big Five zijn voor jagers de gevaarlijkste dieren om op te jagen omdat zij, in tegenstelling tot andere dieren, in de aanval gaan als ze zijn aangeschoten, in plaats van dat ze vluchten. Naast de Big Five leven er nog talloze andere dieren in het Kruger Park, zoals zebra’s, giraffen, Afrikaanse wilde honden, cheeta’s, hyena’s, nijlpaarden, bavianen en ontelbaar veel soorten vogels, waaronder verschillende gieren, arenden en de Zuidelijke hoornraaf.

Bij Crocodile Bridge kwamen we het park binnen en het was direct al raak: in de eerste paar minuten dat we in het park waren zagen we al een kudde olifanten op en langs de weg lopen. Dit zou de komende paar dagen nog veel vaker gebeuren, maar wat een fantastische binnenkomer was dit! We gingen op weg naar Lower Sabie, waar we onze eerste twee nachten zouden slapen.

De volgende ochtend begon onze dag heeeel vroeg, om 4:15, met een morning walk door het Krugerpark. Met een groep van zeven personen en twee gewapende rangers trokken we de bushbush in op zoek naar sporen, planten en natuurlijk wild! Al onderweg naar de plek waar we de auto zouden verlaten, hadden we geluk en zagen we twee gevlekte hyena’s voorbij komen. Toen we gingen wandelen kwamen we al snel een olifant tegen, die ons ook doorhad en besloot de andere kant op te lopen. De rangers hadden ons wel strikte regels gegeven met betrekking tot de veiligheid en hielden alles goed in de gaten. Onderweg kwamen we nog verschillende voetsporen, uitwerpselen en planten tegen, en werden we een tijdje achtervolgt door een jonge jakhals. Na zo’n anderhalf uur was het tijd voor een break om eventjes te ‘ontbijten’ met koekjes en pakjes sap. Een van de rangers kwam oorspronkelijk uit het gebied en vertelde allerlei leuke verhalen.

Toen we onze weg vervolgden, was het direct weer raak! We kwamen Kaapse buffels tegen die, hoewel je het misschien niet zou verwachten, de gevaarlijkste dieren van de Big Five zijn. Ze kunnen namelijk zeer agressief uit de hoek komen. De rangers bevolen ons dan ook om allemaal dicht bij elkaar te gaan staan en zij gingen zelf aan weerskanten van de groep staan. Om ervoor te zorgen dat de Kaapse buffels ons niet zouden ruiken, liepen we met een grote boog om de groep heen. Hetzelfde deden we weer toen we nog twee olifanten tegenkwamen, die op weg waren naar een waterplek waar wij precies in de buurt waren. Op de terugweg in de auto kwamen we weer een hyena tegen, die even mooi bleef poseren voor onze camera’s. Al met al een hele geslaagde, bijzondere en ook wel een beetje een spannende ervaring.

Na deze morning walk hadden we natuurlijk nog de hele dag de tijd om zelf het Krugerpark te verkennen, en we besloten na een heerlijk ontbijtje richting Skukuza te rijden. Skukuza is net als Lower Sabie een van de grotere kampen, en dit kamp heeft de grootste souvenir winkel, waar wij natuurlijk wel even een kijkje wilden nemen! We hadden een goede route gekozen, want onderweg naar Skukuza kwamen we drie leeuwen tegen, die lekker in de schaduw van een boom aan het uitrusten waren. Erg onwerkelijk om deze koning der dieren gewoon in het wild tegen te komen! Onze volgende overnachtingen in het Kruger Park zijn in Satara, daarover lees je hier meer!