#Reisblog – Zuid Afrika 1: Bergville

Na een korte stop in Johannesburg, waar we het apartheidsmuseum hadden bezocht, vervolgden we onze weg naar onze eerste echte stop deze vakantie: Bergville.

In Bergville verblijven we bij Bingelela, een b&b met restaurant erbij. Hoewel er iets niet helemaal goed was gegaan met onze reservering, werden we toch snel geholpen en waren we positief verrast toen we ons huisje zagen: een schattig houten huisje met twee verdiepingen. Boven staat een (voor Ronald veelste klein) tweepersoonsbed, recht onder het rieten dak. Voor het slapen hebben we dus maar heel goed ons bed gecontroleerd op spinnen en andere beestjes. Dit bleek ook wel nodig, dus hebben we ook onze klamboe maar geïnstalleerd. Tot een uur of 5 sliepen we allebei als een roosje, maar helaas besloten de ibissen die hier rondvliegen dat zonsopgang een mooie tijd is om keihard te gaan schreeuwen.

Bij Bingelela kan je heerlijk ontbijten en ’s avonds ook eten. Het personeel is vriendelijk en doet het allemaal lekker op z’n Afrikaans rustig aan. Ook de hondjes die hier rondlopen, maken ons helemaal blij

Donderdag was onze eerste en enige hele dag in Bergville, en we besloten deze te besteden in het nabij gelegen Royal Natal National Park. Dit park van zo’n 8000 hectare is vooral erg populair onder hikers, omdat er meer dan 22 wandelingen zijn die verschillen in lengte en moeilijkheidsgraad. Wij besloten te gaan voor een tocht van 6 km, waar we volgens onze gids ongeveer 3 uur over zouden doen.

Het was maar goed dat we een gids bij ons hadden, want anders hadden we onszelf bij elke stap van onze wandeling afgevraagd of we wel goed gingen. Het pad was namelijk niet altijd echt een duidelijk pad te noemen. De tocht begon met een aardig lange klim omhoog, waarbij we erg blij waren dat het bewolkt was en niet volop zonnig. Na deze klim, waarbij we trouwens de hele tijd echt prachtig uitzicht hadden over de bergen, kwamen we aan bij de voornaamste reden dat we voor deze tocht hadden gekozen: de Tiger Falls!

De Tiger Falls is een van de ‘big five’ van het Royal Natal. Het park kent namelijk vijf grote watervallen, waaronder ook de Tugela Falls, de op twee na grootste waterval van de wereld. Helaas was de tocht daar naartoe voor ons echt te hoog gegrepen, maar ook de Tiger Falls waren erg indrukwekkend! Deze waterval dankt zijn naam aan het feit dat het water in twee stromen naar beneden stroomt, wat een beetje doet denken aan de slagtanden van tijgers.

Het meest toffe aan de Tiger Falls was dat je er gewoon heen kon klimmen, waardoor je tussen de rotsen achter het water kon komen. Erg bijzonder, dat maak je niet vaak mee, dat je achter zo’n grote waterval staat! Hierna vervolgden we onze weg naar een uitkijkpunt, waar we prachtig uitzicht hadden over de omgeving. Toen begon onze weg terug, maar niet voordat we nog langs de Cascades gingen. De Cascades is een kleinere waterval, maar zeker niet minder leuk, want hier konden we ook weer klimmen en klauteren naar de waterval toe, en lekker even afkoelen door in de stroming bovenaan de Cascades te gaan staan.

Na deze hike van ruim 3 uur, waren we nog niet klaar met wandelen. Aan het begin van het Royal Natal zijn namelijk rotstekeningen te zien van de San (bosjesmannen), die we ook even wilden gaan bewonderen nu we er toch waren! Ook dit was weer even een stevige klim, maar gelukkig een stuk korter dan de vorige hike. De rotstekingen waren helaas al voor een groot deel weggevaagd doordat mensen eraan hebben gezeten, maar toch blijft het indrukwekkend om te zien. Zeker als je bedenkt dat die tekeningen ruim 30.000 jaar geleden gemaakt zijn!

Toen was het echt weer tijd om terug te keren naar onze lodge, want we voelden onze benen aardig. Wel hebben we echt een heerlijke dag gehad en weer veel mooie dingen mogen zien en doen! Morgen gaan we weer een stuk rijden, zo’n 470 km naar Saint Lucia, maar gelukkig hebben we onderweg een aantal plekken waar we een stop willen maken, dat maakt de tocht weer een stukje leuker.

Benieuwd naar ons volgende avontuur? Lees hier alles over onze tocht van Bergville naar Saint Lucia!